Vene 15 Båt -messuihin tutustui kymmenen päivän aikana Messukeskuksessa 73 000 messukävijää. Porukkaa oli 4 000 enemmän kuin vuosi sitten. TNS Gallupin kävijätutkimuksen mukaan kävijöistä 92 % oli tyytyväisiä messujen tarjontaan. Erityisesti messuilla kävijöitä kiinnostivat moottoriveneet (64%) sekä veneilytarvikkeet ja –varusteet (52 %). Tänä vuonna oltiin entistä kiinnostuneempia sukeltamisesta (12 %)  ja kalastuksesta (29 %). Kiinnostus sukeltamista kohtaan tuplaantui  ja kalastuskiinnostus kasvoi puolella.

Messujen purjevene -tunnustuksen saaneen Arcona 380Z -purjeveneen edustaja oli tyytyväinen venemessuihin. ”Olemme sopineet messujen aikana peräti 155 koeajoa”, kertoo  Oy Hallberg Yachts Ab:n toimitusjohtaja Christian Hallberg. Kiinnostusta ekologiseen sähkömoottorilliseen purjeveneeseen on ollut paljon. ”On hienoa, että vihreät arvot nousevat näin hyvin esille. Venemessut on ylittänyt odotukset kirkkaasti.” Oy Hallberg Yachts Ab on saanut Arconan edustuksen joulukuussa 2014.

Myös moottoriveneistä on tehty hyvin kauppaa. ”Viime vuoteen verrattuna olemme myyneet veneitä neljänneksen enemmän,” kertoo toimitusjohtaja Markku Hämäläinen Oy Brandt Ab:lta. ”Venemalleista riippumatta messuilla ollaan oltu kiinnostuneita astetta isommista veneistä kuin aikaisemmin. Erityisesti uutuudet kiinnostavat ostajia.” Brandt esitteli messuilla mm. AMT, Delta, Faster, Nordstar, Silver, Terhi ja XO-veneitä.   

Kävijöistä 31 % oli kiinnostunut veneilyvaatteista ja -kengistä, ne kiinnostivat tuplasti enemmän kuin viime vuonna. Tämä näkyi myös kaupassa. Messukävijät ovat laatutietoisia ja etsivät messuilta varusteita, jotka kestävät sitten pidempään. ”Kauppaa on tehty tänä vuonna entistä enemmän. Myynti on ollut tänä vuonna osastolla 30-40 % parempi kuin vuosi sitten”, kertoo Six-Cap Oy:n  toimitusjohtaja Bo Warelius, joka edusti messuilla Quba, Musto ja Stormforce-tuotteita.  

Seuraavan kerran Vene 16 Båt -messut järjestetään 12. – 21.2.2016  Messukeskuksessa Helsingissä.  www.venemessut.fi   #venemessut