Lähes puolet venealan keskusliitto Finnboatin jäsenkunnasta uskoo liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna ja lisää porukkaa aikoo palkata viidennes firmoista. Vaikka Venäjä ei enää vedä, vienti muualle paikkaa tilannetta.

Suomalaiset elävät unelmista ja sen näkee erityisen selvästi venemessuilla, jossa huomattava osa paateista on sellaisia, joita myydään täällä vain muutamia kappaleita vuodessa.

Sen sijaan kauppa käy tarvikepuolella, vanhaa lullaa varustellaan tarmokkaasti, kun vaihtaminen on näissä taloudellisissa oloissa riskialtista.

Jos vanha kone yskähtää viimeisen kerran, on vaihdettava joko kone tai vene. Useimmat kallistuvat koneenvaihtoon. Kiinalaiset dieselmoottorit herättävät edullisen hintansa takia kiinnostusta, mutta ennakkoluulojakin on. Kauppiaan mielestä vieroksunta on turhaa, kiinalainen perustekniikka on luotettavaa.

Kiinalainen meridiesel on yksinkertaista tekniikkaa ja hinta on erittäin kilpailukykyinen.

Suomalaisen kipuraha veneenostossa on 15 000 – 20 000 euroa. Siihen hintaan saa alle viisimetrisen pulpettiveneen 60 hevosvoiman koneella. Toki kysyntää on paljon myös alle kymppitonnin perämoottoriveneistä.

Tälläisiä veneitä Suomi ostaa, muut ovat unelmia.

-Kyllähän se näkyy, että ihmiset ovat varovaisia, mutta meidän veneet on yritetty tehdä sellaisiksi, että ne sopivat kaikkien lompakolle. ,sanoo espoolainen venekauppias Jan Hägglund.

-Yritetään tulla laadussa ja hinnassa vastaan, sekä tarvikkeissa.