Vesiliikenteen turvallisuutta ja pelastustoimintaa tukeva vesikulkuneuvorekisteri siirtyi maistraatilta Trafille 1.8.2014. Rekisteristä saadaan tietoa Suomessa olevien vesikulkuneuvojen määrästä ja niiden ominaisuuksista.

Siirrosta aiheutuu elokuun alussa, 1.8.-17.8.2014, kahden viikon käyttökatko. Katkon aikana ei tehdä rekisteröintejä, mutta rekisteri-ilmoituksia voi kuitenkin lähettää postitse Trafiin. Myös veneiden ensirekisteröinti onnistuu jälleen 18.8. alkaen. Käyttökatkon jälkeen rekisteröinnin voi tehdä kolmella eri tavalla:

  • verkossa osoitteessa https://asiointi.trafi.fi
  • asioimalla henkilökohtaisesti vesikulkuneuvojen rekisteröintejä suorittavien rekisteröintikumppanien toimipisteissä www.trafi.fi/venerekisteri
  • lähettämällä rekisteri-ilmoituksen postitse Trafiin osoitteella Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, vesikulkuneuvorekisteri, PL 1003, 20101 Turku.

Maistraatin aiemmin myöntämät asiakirjat ja veneen rekisteritunnus ovat voimassa normaalisti muutoksesta huolimatta. ”Kaikki nykyiset rekisteritiedot siirtyvät viranomaisten välillä automaattisesti, joten veneen tai muun vesikulkuneuvon omistajan ei tarvitse huolehtia vaihdoksesta”, Trafin asiantuntija Sanna Liimatainen selventää.

Suurin osa hinnoista laskee

Siirtymän myötä vesikulkuneuvon tekniset muutokset, kuten veneen tietojen muutokset tai moottorinvaihdot, ovat maksuttomia. Uuden rekisteröintitodistuksen saa veloituksetta postitse kotiin, jos siinä olevat tiedot muuttuvat. Maksullisina palveluina säilyvät veneiden ja muiden vesikulkuneuvojen ensirekisteröinti ja omistajanvaihdos sekä uuden rekisteröintitodistuksen tai sen kaksoiskappaleen tilaaminen.

”Trafin tavoitteena on muita hintoja laskemalla ja ensirekisteröinnistä edelleen laskuttamalla kannustaa ihmisiä muutosrekisteröimään käytettynä ostamansa veneen sen uuden ensirekisteröimisen sijaan”, Liimatainen kertoo.

Rekisteröintitodistus saa siirtymän mukana myös uuden ilmeen. Uusi muovinen todistus on kolmikielinen ja ajokortin kokoinen.