Jos Slush-tapahtumasta etsii sitä tavallista tarinaa, sellainen voisi olla vaikka Aspicore Oy,  jonka tuote on sähköinen ajopäiväkirja. Rahat eli liikevaihto tulevat sovelluksen käytöstä kuukausittain.

Yrityksellä on vähän kilpailijoita ja tuote on tarpeellinen. Menestys on usein seurausta yksinkertaisista asioista.

Aspicoren toimitusjohtaja Juha Tanner ei tullut Slushiin humppaamaan ja kittaamaan ilmaisia juomia Supercellin jättijuhliin vaan fokus on ihan muualla:

- Tulimme tänne testaamaan tuotteemme herättämää kiinnostusta ja etsimään kumppaneita ulkomaille laajentamista varten.

Suomi on Tannerin mielestä ihan kelvollinen paikka yrittää, pientä napinankin aihetta tosin löytyy:

- Yrittäjät saavat Suomessa paljon apua ja yhteiskunnan tukiverkko on laaja. Puutetta onkin sitten itse yrittäjistä ja yrittäjien yhteishengestä.

Poliitikkojen luontevan roolin toimitusjohtaja näkee lähinnä siinä, että he tuovat huomioarvoa yrityksille ja erilaisille tapahtumille. Siihen, että poliitikot sinänsä saisivat asioita eteenpäin, Tanner ei välttämättä usko. Tulevaisuus on jokaisen itse tehtävä.

Yrittäjä laukkaa päivät pitkät asiasta ja paikasta toiseen. Motivaatiota tuovat innostuneet asiakkaat ja syntyvät kaupat, ne auttavat jaksamaan hektistä elämää.

Mutta tuleeko yrittäjälle koskaan tunnetta, että ei jaksa enää?

- Ei oikeastaan, edessä näkyvät mahdollisuudet ja uudet ideat antavat jatkuvasti intoa.

Jaksamiseen auttaa myös toimitusjohtaja Tannerin perusohje yrittäjäksi aikovalle:

- Älä yritä tehdä kaikkea itse, hyödynnä palvelut ja ulkoista epäolennaisuudet.

Enemmän porukkaa, enemmän mahdollisuuksia

Slush päättyi tiistaina ja osanottajat lennähtelevät takaisin  koteihinsa ympäri maailman. Suomalaisille ainakin jäi hyvä maku suuhun.

- Tämä on maailmanluokan tapahtuma järjestelyiltään. Kovia nimiä on saatu paikalle ja täällä on paljon valinnanvaraa seurata erilaisia tapahtumia. Omalle yritykselle jäi täältä käteen hyödyllisiä kontakteja, luonnehtii Taina Sipilä, Dear Lucyn toimitusjohtaja.

Lasse Lumiaho, Etuman Product Manager, näkee hänkin Slushin värillisten lasien lävitse:

- Viime vuoteen verrattuna enemmän porukkaa, uusia yrityksiä. Olen katsellut kiinostavimmat esitykset  ja käynyt välillä deskeillä, cherrypickingiä. Välillä on pitänyt kaivaa tietokone esiin ja tehdä töitä.

Suomalaisten rahamiesten eli bisnesenkelien FIBA:n edustaja Karri Isomeri summaa Slushin annin:

- Kiersin juuri kaikkien pelifirmojen deskit putkeen. Hienoa, että yritykset saavat mahdollisuuden kasvaa ja miettiä uusia investointeja.