Valtakunnallisen verkoston rakennustyö on jo aloitettu. Joulukuussa 2013 perustettu Liikennevirta Oy huolehtii yhteiskäyttöisen pikalatauspisteiden Virtapiste-verkoston laajentumisesta eri puolille maata.

- Kesän loppuun mennessä Suomeen on asennettu 12 uudelle paikkakunnalle 14 Virtapistettä ja tavoite on niiden tuplaaminen vuodenvaihteeseen mennessä, kertoo Liikennevirta Oy:n toimitusjohtaja Jussi Palola.

Sähköautojen kokoontumisajoissa puhunut EK:n johtaja Kai Mykkänen korosti Virtapiste-verkoston ratkaisevaa roolia sähköautoilun edistämisessä.  

- Standardoidun pikalatausverkon nopea laajentuminen valtateiden varsille on välttämättömyys, jotta autoilu sähköauton varassa voi yleistyä. En olisi tänään päässyt Helsingistä Turkuun ilman Lohjan pikalatauspistettä.

Norjan malli Suomeen?

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntaa tapahtumassa edustanut vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Oras Tynkkynen ajaa Suomeen ns. Norjan mallia. Norjassa sähköautot on saatu nopeasti yleistymään tehokkaiden subventioiden ansiosta.

- Suomessa autoilun verot on porrastettu fiksusti päästöjen mukaan, mutta jäljellä on kauneusvirhe: sähköautoista joutuu edelleen pulittamaan auto- ja ajoneuvoveroa. Nollapäästöisille autoille pitää Norjan mallin mukaan säätää nollavero, Oras Tynkkynen painottaa.

Turku keulii

Sähköautojen kokoontumisajojen tämänkertainen isäntäkaupunki Turku profiloituu määrätietoisesti sähköisen liikenteen edelläkävijäksi Suomessa. Turun kaupunginhallitus päätti syksyllä priorisoida sähkökalustoa niin joukkoliikenteessä kuin muissakin hankinnoissa. Raitiotien lisäksi parhaillaan valmistellaan sähköbussien käyttöönottoa ja konsernihallintoon ollaan hankkimassa sähköautoja.