Hövding-kypärän kaulurin sisällä oleva turvatyyny aktivoituu pyöräilijän kaatuessa ja avautuu pään ja niskan suojaksi. 

Hövdingiä ei aseteta päähän, vaan se puetaan kaulalle kaulurin tai huivin tapaan. Kypärän sisällä on autoista tuttu airbag, joka aktivoituu ja singahtaa esiin törmäyksen sattuessa. Kaulurin anturit havaitsevat pienimmänkin poikkeavan liikkeen ja aktivoituvat sekunnin kymmenesosassa, väittää valmistaja.

Hövdingin taustalla on seitsemän vuoden kehitystyö yhteistyössä lääkäreiden sekä turvatyynyteknologiaan ja törmäystesteihin perehtyneiden asiantuntijoiden kanssa.Ruotsalaisen Folksam-vakuutusyhtiön testissä Hövding tarjosi kolme kertaa paremman iskunvaimennuksen kuin yksikään perinteinen kypärä. Testissä oli mukana 13 erilaista kypärää. Kypärällä CE-merkintä, joten se täyttää EU:n turvallisuusstandardit ja ovh-hinta on 299 euroa.