Lämmittele lihaksia ennen renkaiden vaihtoa: tee kyykistyksiä ja vartalonkiertoja, pyörittele käsivarsia ja olkapäitä.

Siirrä renkaat auton lähelle esimerkiksi kotti- tai nokkakärryillä. Kanna rengas hallitussa asennossa lähellä vartaloa tai voit vierittää rengasta lyhyitä matkoja.

Koukista polvia ja vältä selän kiertoa, kun irrotat pölykapselin. Vaikka työvaihe on kevyt, pidä selkä silti suorassa.

Kun avaat ja kiristät renkaan pultteja, työskentele polvillasi, kyykyssä tai toispolviseisonnassa. Seisten selän asento jää kumaraksi, mikä kuormittaa ristiselkää.

Jos käytät auton omaa tunkkia, paras asento on olla maassa polvillaan, jotta pystyt pitämään selän suorassa.

Kun irrotat tai nostat rengasta, pidätä hengitystä ja tehosta näin vartalonlihasten tukea selälle.

Katso vinkit renkaiden vaihtoon ja video selkää säästävään nostotekniikkaan Selkäliiton Selkäkanavalta selkakanava.fi/selkaystavallisia-vinkkeja-renkaiden-vaihtoon. Opastajana videolla toimii entinen painonnostaja ja painonnoston valmentaja Jaakko Kailajärvi.