Nastat vai ei? Autonomistajana on vaikeaa saada selvä käsitys siitä, mitkä renkaat ovat parhaat ja miten paljon ajaa erilaisilla tienpinnoilla koko talven aikana. Ja miten pitäisi suhtautua siihen, että nastarenkaat repivät irti terveydelle vaarallisia hiukkasia, jos ajaa paljaalla tiellä? 

Folksam on tutkinut testitietoa 44 nastarenkaista, 31 pohjoismaisista nastattomista sekä 11 keskieurooppalaisista talvirenkaista tarkastellakseen, minkä tyyppiset renkaat toimivat parhaiten talvikelissä eri osissa Ruotsia. Tarkastelu nojautuu tutkimukseen, joka osoittaa yhteyden jarrutusmatkan ja onnettomuusriskin välillä sekä sen, että nastarenkaiden hiukkaspäästöt aiheuttavat terveysvaikutuksia, joita täytyy verrata liikenneturvallisuusvaikutuksiin.

  • Suurkaupungeissa kuten Tukholmassa, Göteborgissa ja Malmössa suositellaan nastattomia renkaita riippumatta siitä, onko autossa sähköistä vakausjärjestelmää. Nastojen osuus hiukkaspäästöihin on suurempi ongelma kuin saatava turvallisuushyöty huomioon ottaen, että suurkaupunkien tienpinnat ovat suurelta osin      paljaita.
  • Etelä- ja Keski-Ruotsissa suositellaan pohjoismaisia nastattomia talvirenkaita, jos autossa on sähköinen      vakausjärjestelmä, muuten nastarenkaita. Keskimääräisen jarrutusmatkan ero nastarenkailla ja nastattomilla renkailla on melko pieni. Sähköinen vakausjärjestelmä on tehokas myös ilman nastoja.  
  • Pohjois-Ruotsissa suositellaan nastarenkaita. Paljaita tienpintoja on vain yhdeksän prosenttia ja nastattomilla      pohjoismaisilla talvirenkailla on keskimäärin 17 prosenttia pidempi jarrutusmatka.

 

Dubbdäck eller dubbfritt? Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam rekommenderar dig vilka däck du ska använda beroende på vad du bor. Läs mer på http://www.folksam.se/vinterdack

https://youtube.com/watch?v=BaNFb23yCj4