Taloustutkimuksen tuore Web & Mobile Tracking -tutkimus paljastaa, että vaikka suomalaiset hyödyntävät monipuolisesti mobiilisovelluksia, päivittäin käytetään vain paria–kolmea sovellusta.

 Erityisen suosittuja ovat sosiaalisen median mobiilisovellukset, joita käyttää päivittäin yli puolet kaikista älypuhelimen tai tabletin käyttäjistä. Sosiaalisen median sovelluksista suosituin on Facebook, mutta käytetyimpien mobiilisovellusten kärkeen sijoittuvat myös Whatsapp, Youtube ja Instagram.

Taloustutkimuksen juuri valmistuneesta Web & Mobile Tracking -tutkimuksesta selviää, että suomalaiset älypuhelinten ja tablettien käyttäjät hyödyntävät erilaisia mobiilisovelluksia monipuolisesti. Vaikka mobiililaitteeseen on saatettu ladata lukuisia sovelluksia, päivittäin niistä käytetään kuitenkin vain keskimäärin 2,7:ää päivässä.

Sovellukset helpottavat arkea, niiden avulla seurataan uutisia ja saadaan tietoa sekä niiden parissa viihdytään. Ennen kaikkea mobiilisovellusten avulla kommunikoidaan muiden käyttäjien kanssa: 55 % kaikista älypuhelimen tai tabletin käyttäjistä käyttää päivittäin sosiaalisen median mobiilisovelluksia. Sosiaalisen median sovellukset ovat erityisen suosittuja naisten ja alle 25-vuotiaiden joukossa. Sosiaalisen median sovelluksista ylivoimaisesti suosituin on Facebook, mutta myös Whatsapp-, Youtube- ja Instagram-sovelluksia käytetään enemmän kuin esimerkiksi iltapäivälehtien mobiilisovelluksia.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset. Tutkimuksen tiedot kerättiin henkilökohtaisilla haastatteluilla ja puhelinhaastatteluilla syys–marraskuussa 2013. Vastaajia oli henkilökohtaisissa haastatteluissa 3061 ja puhelinhaastatteluissa 1509.