Nykyaikaiset matkailuautot ja -vaunut on suunniteltu ja rakennettu ympärivuotiseen vapaa-ajanviettoon. Lämmin vesi, suihku, kemiallinen wc, jääkaappi ja kaasuliedellä varustettu keittiö kuuluvat matkailuajoneuvojen perusvarusteluun.

Lämpö ja hyvä varustelu takaavat kodikkaat olosuhteet, käytetään matkailuajoneuvoa sitten matkailuun tai harrastustarkoituksiin. Matkailuajoneuvolla liikuttaessa nukutaan omassa vuoteessa, omat varusteet ja tavarat ovat aina käden ulottuvilla, ja aikataulut on vapaasti päätettävissä.

On mistä valita

Matkailuautojen ja -vaunujen kokoskaala ulottuu retkeilyyn sopivista ajoneuvoista isoihin huvilavaunuihin ja linja-automaisiin maantieristeilijöihin. Molemmista ajoneuvotyypeistä löytyy lukematon määrä erilaisia pohjaratkaisuja eli ”huonejärjestyksiä”. Valtaosaa matkailuautoista saa ajaa henkilöautokortilla.

Tämä syksy jää matkailuajoneuvoalan historiaan ajankohtana, jolloin lähes kaikki matkailuautot uudistuivat. Suuri uutuustulva on seurausta siitä, että yleisimmät matkailuautoissa käytettävät pakettiautoalustat uudistuivat tänä kesänä. Merkittävin uutuuksista on Fiat Ducato, jonka perustalle rakennetaan 70–80 prosenttia matkailuautoista.

Täysintegroiduiksi kutsuttavissa pystykeulaisissa matkailuautoissa on matkailuautovalmistajan oma ohjaamo. Muissa matkailuautotyypeissä ohjaamo on ulkoisesti samanlainen kuin saman merkin pakettiautoissa. Matkailuautovalmistajan suunnittelema ja rakentama asunto-osa liittyy sulavasti ohjaamoon, mikä pienentää ilmanvastusta ja sitä kautta polttonesteenkulutusta.

Kohti kevyempiä vaunuja

Toinen keino kulutuksen pienentämiseksi on siirtyminen kohti puuvapaata asunto-osan runkorakennetta. Uudet rakennusratkaisut ja -materiaalit keventävät koria. Matkailuauton omamassan pienentyminen kasvattaa sen kantavuutta. Matkailuvaunujen keventyminen mahdollistaa pienempien vetoautojen käytön.

Caravan-messut Lahdessa 19.21.9.

 

Matkailuauton sisälmykset muistuttavat kovasti veneiden vastaavia: Kaikki tarpeellinen on aina mukana.

 

Taustainformaatiota:

Erilaisia matkailuautotyyppejä on puolisen tusinaa – tai hiukan enemmän, jos linja-automaiset liner-mallit otetaan mukaan. Ajoneuvot erottuvat melko hyvin ulkoisesti toisistaan – tosin puoli-integroidun ja vanin erottaminen onnistuu lähinnä mittanauhalla.

Lyhyet luonnehdinnat erilaisista matkailuautosegmenteistä:

• retkeilyauto: tehty pakettiauton koriin; pakettiauton näköinen; koko helpottaa ajoa

• alkoviauto: makuutila alkuperäisen pakettiauton ohjaamon päällä; paljon vuodepaikkoja

• puoli-integroitu: alkuperäinen pakettiauton ohjaamo ilman yläpuolista vuodetta; myyvin tyyppi

• van: ulkoisesti puoli-integroitu auto mutta kapeampi; kapeus helpottaa ajoa

• puoli-integroitu keskivuoteellinen: alkoviauton ja puoli-integroidun sekoitus; alas laskettava keskivuode kasvattaa vuodepaikkoja; käytetään myös nimitystä crossover (kuvan auto tätä tyyppiä)

• täysintegroitu: myös ohjaamo matkailuajoneuvovalmistajan käsialaa; ulkonäkö erottaa muista