Jotta verkkoon toimittamisessa olisi jotakin tolkkua ja uuttakin, touhussa pitää olla liikkuva kuva mukana. Mielellään vahvasti. Median harvat menestystarinat netissä ovat usein liittyneet videoon – tavalla tai toisella. Ja medialla ei enää tarkoiteta suuryrityksiä vaan ketä hyvänsä, joka toimittaa tekstiä, kuvaa tai ääntä verkkoon.

Netti katsoo maailmaa tavallisen ihmisen tasalta ja perussuomalaisen maailma on liikkeessä.

Median harvat kaupalliset menestystarinat ovat enemmän tai vähemmän kiinni liikkuvassa kuvassa.

Yllättäen videon akilleen kantapää onkin jossain muualla kuin kuvassa. Jos äänestä ei saa selvää, pelkällä kuvalla asia tuskin tulee selväksi. Varsinkin kun puhutaan informaatiosta eikä taiteesta.

-Kameran omat mikrofonit harvoin riittävät kunnolliseen lopputulokseen, ulkoisten mikrofonien hankkiminen on hyvin suositeltavaa. Kannattaa selvittää, että kamerassa on liitännät sekä ulkoiselle mikrofonille, että kuulokkeille. Kun säätää äänentasot kohdalleen jos kuvausvaiheessa, editointi on helpompaa, valistaa Samuli Luhtala.

Miten pimeyden voi voittaa?

Jos äänet ovat keskeistä videokuvauksessa, niin toinen vähintään yhtä keskeinen asia on valon määrä. Suomessa on joko hämärää tai pimeää valtaosan vuotta. Ainakin silloin, kun ollaan töissä.

Ratkaisu valonpuutteeseen on yksinkertainen mutta hintava. Pitä hankkia käyttönsä täyden kennn kamera tai vähintäinkin erittäin valovoimaisia objektiiveja. Ja kummatkin maksavat paljon.

-Käyttökelpoisen kaluston saa kyllä jo tuhannella eurolla, mutta ihan yhtä hyvin siihen voi upottaa 10 000 euroa. Katto ei ihan heti tule vastaan.

Elli jos oikeasti haluaa aloittaa toimittamisen tai siellunsa purkamisen nettiin, se ei ole laitteista tai edes niiden hinnasta enää kiinni.