"Nissan Intelligent Driving" on Nissanin näkemys itseohjautuvasta teknologiasta ja siitä, millaisia tulevaisuuden autojen pitäisi olla. NID kehittää kuljettajan havainto-, ajattelu- ja reaktiokykyä. Se kompensoi inhimillisiä virheitä, jotka aiheuttavat yli 90 prosenttia auto-onnettomuuksista.

Jotkut näkevät tulevaisuuden itseohjautuvien autojen maailman tylsänä paikkana, jossa liikutaan pisteestä A pisteeseen B valmiita ratoja pitkin. Nissan IDS -konsepti antaa tulevaisuudesta hyvin erilaisen kuvan. Kuljettaja voi valita automaattisen ajotilan ja luovuttaa ohjausvastuun autolle, mutta auton ajotyyli jäljittelee silti kuljettajan ajotapaa ja mieltymyksiä kiihdytyksineen ja jarrutuksineen.

Tekoäly omaksuu kuljettajan ajotyylin, ja viestii tarkkaavaisen apukuljettajan tavoin. Mahdollisimman mukavan, nautinnollisen ja turvallisen ajoelämyksen varmistamiseksi Nissan IDS:n tekoäly hallitsee suuren määrän tietoa – liikenneolosuhteista kuljettajan aikatauluun ja henkilökohtaisiin mieltymyksiin.

Muuntautuvat sisätilat

Vaikka Nissan IDS -konsepti on viistoperä, pitkä akseliväli takaa reilusti istumatilaa neljälle aikuiselle. Matkustamo muuttuu entistäkin tilavammaksi, kun kuljettaja valitsee automaattisen ajotilan: ohjauspyörä vetäytyy tällöin kojelaudan keskiosan sisään ja esiin tulee suurikokoinen litteä näyttö. Tekoäly käsittelee monia ajamiseen liittyviä toimintoja kuljettajan ääniohjeiden ja eleiden perusteella. Luonnonmateriaaleilla verhoiltu matkustamo saa automaattisessa ajotilassa pehmeän tunnelmavalaistuksen, ja kaikki neljä istuinta kääntyvät hieman sisäänpäin keskustelun helpottamiseksi. 

Kun kuljettaja valitsee manuaalisen ajotilan, kaikki istuimet kääntyvät taas eteenpäin. Ohjauspyörä tulee esiin yhdessä mittariston ja reitti- ja ajotietoja näyttävän heijastusnäytön kanssa. Sisävalaistuksen sävy muuttuu keskittymiskykyä parantavaksi siniseksi. Ontot A-pilarit parantavat näkyvyyttä poistamalla niinsanotut kuolleet kulmat. Ne myös lisäävät myös avaruuden tuntua auton sisällä.

Manuaaliseen ajotilaan siirtyminen käy helposti PD Commander -kytkimellä, joka sijaitsee etuistuinten välissä. Kytkin on ainoa fyysinen ohjauslaite, jota kuljettaja voi käyttää auton ollessa automaattisessa ajotilassa: on luontevaa, että manuaaliohjaukseen siirrytään fyysistä kytkintä käyttämällä.

Nissanin sähköproto on malliltaan sedan. Tilat riittävät, koska niiden järjestelyä voi muuttaa ajomoodin mukaan.

Auto viestii myös jalankulkijoille ja muille tielläliikkujille

Jotta itseohjautuvista autoista tulisi yleisesti hyväksyttyjä, ihmisten täytyy voida luottaa niiden teknologiaan. Innovatiivisten viestintäominaisuuksiensa ansiosta Nissan IDS -konsepti herättää luottamusta myös auton ulkopuolella. Erilaiset valot ja näytöt kertovat jalankulkijoille ja muille tielläliikkujille, että auto hahmottaa ympäristönsä. Hopeanvärinen raita auton kyljessä on tarkemmin katsottuna LED-valonauha, jota Nissan kutsuu "aikomusilmaisimeksi".

Kun auton läheisyydessä on jalankulkija tai pyöräilijä, valonauha hohtaa punaisena viestien, että auto on havainnut tämän. Kojelaudan päälle sijoitettu elektroninen näyttö voi sen sijaan näyttää jalankulkijoille teksti-ilmoituksia, joissa heitä esimerkiksi kehotetaan ylittämään tie. Luonnollinen ja harmoninen viestintä viitoittaa tietä autoilun uudenlaiseen tulevaisuuteen.

Nissan IDS -konseptin suurikapasiteettinen 60 kWh:n akku, erinomaiset aerodynaamiset ominaisuudet sekä matala ja kevyt hiilikuitukori ovat omiaan pidentämään auton toimintamatkaa yhdellä latauksella. Konseptin ominaisuuksiin kuuluu myös etäpysäköintitoiminto, jota ohjataan älypuhelimen tai tabletin välityksellä. Lisäksi siinä on hyödynnetty langatonta latausteknologiaa, joten kuljettaja voi jättää pysäköinnin ohella myös akun lataamisen auton huoleksi.