USA:n joukkueelle tehdyn Night Train -rattikelkan takana on entisestä Nascar-autokuljettajasta Geoff Bodinesta ja insinööri Bob Cuneosta koostuva suunnittelutiimi. Tiimi käyttää apunaan työssään ohjelmistoyritys Dassault Systèmesin kehittelemää 3DEXPERIENCE-alustaa ja SolidWorks-sovellusta.

Sama tiimi suunnitteli amerikkalaisille näiden olympiakultaa voittaneen Night Train -kelkan jo viime olympiakisoissa Vancouverissa. Nascar-tähti Bodine tarjosi aikoinaan apuaan amerikkalaisille, kun näki, miten joukkue kamppaili eurooppalaisvalmisteisen kelkan kanssa vuoden 1992 olympialaisissa. Yhdessä entisen huippukuskin ja muotoiluinsinööri Cuneon avulla syntyikin rattikelkkojen uusi sukupolvi. Ensimmäinen Night Train -kelkka siivitti amerikkalaiset olympiavoittoon Vancouverissa ensi kertaa 62 vuoteen.

Rattikelkka voi saavuttaa kisoissa jopa yli 140 kilometrin tuntinopeuden ja kilpailut voitetaan usein vain sekunnin sadasosilla. Bodine ymmärsi, että kelkoille asetetut tiukat suunnittelumääräykset sekä yhä kasvavat nopeudet vaatisivat avukseen 3D-suunnittelutekniikkaa. 2D-suunnittelu oli käymässä vanhanaikaiseksi.

Viritetty versio

Night Train -rattikelkasta nähdään Sotshissa viritetty versio. Ensimmäinen Night Train -kelkka suunniteltiin Vancouverin kisoja varten nopealle alamäkiradalle. Sotshin rata sen sijaan pitää sisällään kolme hankalaa ylämäkiosiota, jotka vaativat erityistä suunnittelua, jotta kelkka kulkee parhaassa vauhdissa läpi kurvien aina radan loppuun asti.