Africa Twinin 998cc moottori on kokonaan uusi. Erittäin kompaktin 2-sylinterisen rivimoottorin teho on 70Kw ja vääntö kunnioitettavat 98Nm. 270 –asteinen sytytysjärjestys antaa moottorille paitsi varsin omintakeisen käyntiäänen, myös tehontuotto on erittäin lineaarinen tyhjäkäynniltä aina huippukierroksille asti.

Hondan motocrosspyöristä tuttu sylinterinkannen Unicam –rakenne tekee moottorista erittäin matalan, jonka ansiosta säästyneet senttimetrit on voitu käyttää pyörän maavaran lisäämiseen, ilman että rungon kokonaiskorkeutta on jouduttu kasvattamaan. Vaihdelaatikon kytkentämekanismit ovat erittäin lähellä motocrosspyörissä käytettyjä ratkaisuja, mahdollistaen erittäin helpon ja ennen kaikkea tarkan vaihteiden kytkeytymisen. Luistokytkin helpottaa vaihteiden kytkeytymistä moottorijarrutuksen aikana, sekä pehmentää vaihdelaatikkoon kohdistuvaa rasitusta. Vakiona oleva Hondan HSTC -luistonestojärjestelmä on säädettävissä kolmeen eri asetukseen ajo-alustan ja kuljettajan mieltymysten mukaisesti. Järjestelmä on myös kokonaan poiskytkettävissä.

Rungon suunnittelussa on alusta asti ollut kolme tavoitetta: Hyvät maastoajo-ominaisuudet, tarpeeksi jäykkä rakenne kovavauhtiseen touring-ajoon sekä päivittäisessä käytössä tarvittava yleispyörän ketteryys. Etujousitus on täysin säädettävissä oleva Showan valmiste ja etujarrut ovat 310mm kelluvat ”piparkakkulevyt” 4-mäntäisin radiaalipuristimin. Takajarrun ABS järjestelmän voi kuljettaja halutessaan kytkeä pois toiminnasta. Taka iskunvaimennin on niin ikään Showan valmistama ja säädettävissä. Rengaskoko on sama kuin Honda CRF450 Rally –kilpapyörässä; edessä on 21” ja takana 18” pinnavanteet. Lähes 19 litran polttoainesäiliö mahdollistaa uudelle Africa Twinille yli 400km tankkausvälit.

Kuten useimmat viimeaikojen Honda uutuudet, myös Africa Twin on saatavilla DCT –kaksoiskytkin vaihteistolla. Tässä versiossa moottorin leveys ei DCT vaihteiston myötä kasva lainkaan (verrattuna manuaali laatikkoon) ja sen ajo-ohjelmat on päivitetty vastaamaan maastokäytön vaatimuksia. Kuten aikaisemminkin, vaihdelaatikossa on kolme eri käyttöasentoa; automaatti (D), sport automaatti (S) ja manuaali.

Manuaali asetuksessa vaihteita vaihdetaan joko ohjaustangon napeista tai lisävarusteena saatavalla polkimella. Uutuutena Sport automaatti -asetuksessa kuljettaja voi valita kolmen erilaisen vaihto- ohjelman välillä, riippuen kulloisestakin maastosta. Lisäksi hallintalaitteista löytyy katkaisija, jota painamalla DCT järjestelmä automaattisesti käyttää parhaan takapyöräpidon mahdollistavaa ajo-ohjelmaa. Ajettaessa ylämäkeen DCT -järjestelmä mittaa automaattisesti nousukulman jyrkkyyttä ja säätä vaihto-ohjelman kulloisenkin tilanteen mukaiseksi. Värit Honda CRF1000L Africa Twin julkaistaan neljässä eri värissä, joista kaksi on Suomen tuontiohjelmassa: -CRF Dakar Rally -Tricolor Alustavat hinnat Honda CRF1000L Africa Twin kokonaishinta 17.990€ Honda CRF1000L Africa Twin DCT kokonaishinta 19 690 €

Official Honda video "True Adventure Final Episode" showing the new Africa Twin in action off-road. Also, a discussion with the engineers that designed the new Africa Twin that reveals some of the key features that could revolutionize the Adventure Touring segment once the bike is released later this year. For full specs, color schemes, pricing, options and photo gallery of the new Honda CRF1000L Africa Twin, visit: http://www.advpulse.com/adv-bikes/honda-crf1000l-africa-twin-specs/

https://youtube.com/watch?v=JzT_bKsItLA