Syksyn vesikelit muuttuvat pikkuhiljaa pakkasiksi ja se on huono yhdistelmä fillarin kannalta: Vaijereiden kuoriin päässyt vesi jäätyy ja silloin saattavat kadota jarrut ja vaihteet jumittavat. Aika kinkkinen tilanne vaikkapa työmatkaliikenteessä.

Vaihteet ja ketjut olisi aluksi hyvä puhdistaa ravasta ja piintyneestä liasta. Sitten ketjut  rattaat öljytään, ihan vaan jäätymisen estämiseksi.

Ja vielä kurkistus napoihin: Sekä pyörien, että keskiön navat pitäisi putsata ja täyttää vaseliinilla. Pyöräilijän ykkövihollinen, eli vesi ei saisi päästä laakereihin, napojen sisälle tuhojaan tekemään. Ohjainlaakerinkin voisi samassa rytäkässä tarkistaa ja kiristää.

Käytännössä monet edellämainituista huoltotoimenpiteistä ovat sellaisia, että ne saattavat jäädä tavalliselta romukouralta tekemättä. Siksi tarvittaessa kannattaa turvautua pyörähuollon apuun.

Vaikka pyörää ei talvella käyttäisikään, huolto kannattaa tehdä nyt syksyllä. Sitten keväällä kaikki on valmista hyvän sään pyöräretkelle.

Siinä tärkeimmät ja sitten vielä nastarenkaat alle!

https://youtube.com/watch?v=tztQD5B3Elw