Näin apua saadaan nopeasti paikalle, vaikka kuljettaja ja matkustajat olisivat menettäneet tajuntansa tai eivät osaisi kertoa sijaintiaan. Auton kuljettaja voi myös itse aktivoida järjestelmän tarvitessaan apua.

Kun apu saadaan viiveettä oikeaan paikkaan, säästetään ihmishenkiä ja loukkaantuneiden toipumisennuste paranee. Suomessa on arvioitu, että 4-8 prosenttia auto-onnettomuuksissa kuolleista olisi voitu pelastaa, jos kaikissa autoissa olisi eCall-järjestelmä.

eCall on julkinen palvelu, joka on käyttäjälleen maksuton. Myöskään siihen tarvittava laitteisto ei nosta auton hintaa kuluttajan kannalta merkittävästi. Ensimmäiset julkista eCall-palvelua hyödyntävät uudet henkilö- ja pakettiautot tulevat Suomessa markkinoille loppuvuodesta 2017. Laite on mahdollista myös jälkiasentaa vanhempaan autoon, kun järjestelmä on käytössä. eCall ei seuraa auton sijaintia jatkuvasti vaan aktivoituu ainoastaan onnettomuustilanteissa tai kuljettajan niin halutessa.