Kodintekniikan kokonaismyynti laski 2,3 prosenttia verrattuna vuoden 2014 kolmeen ensimmäiseen neljännekseen. Suurin kasvu nähtiin älypuhelimissa, jotka ylsivät 23,1 prosentin kasvuun. Hyvään myyntiin ylsivät myös hammashoitotuotteet (14,4 %) sekä videokamerat (30,2 %). Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-9/2015.


Myynti heikkeni viihde-elektroniikan kaikissa tuoteryhmissä. Yhteensä laskua kertyi 19,4 prosenttia ja suurimmassa tuoteryhmässä eli televisoissa 19,5 prosenttia.

Isojen kodinkoneiden myyntiin vaikuttavat uudisrakentamisen vähäisyys ja muutaman vuoden takaisen remontointiboomin laantuminen. Vuoden 2015 kolmelle ensimmäiselle neljännekselle kirjattiin silti hienoinen 1,2 prosentin kasvu.

Pienkoneiden myynti laski 4,9 prosenttia. Hammashoitotuotteet ylsivät kuitenkin 14,4 prosentin kasvuun.

Älypuhelimia ostettiin tammikuusta syyskuuhun yli 1,6 miljoonaa kappaletta, missä on lisäystä 7,9 prosenttia. Myynnin arvo on yli 591 miljoonaa euroa, ja kasvua kertyi 23,1 prosenttia verrattuna vuoden 2014 vastaavaan aikaan.

Tietotekniikan myynti heikkeni 21,8 prosenttia. Suurin lasku, 33,6 prosenttia, nähtiin tableteissa, joiden vaihtosykli on osoittautunut odotettua pitemmäksi. Tablettikaupan arvo on silti samaa luokkaa kuin esimerkiksi televisioiden.

Kamerakaupan heikentyminen jatkui kaikissa tuoteryhmissä lukuun ottamatta 30,2 prosentin kasvuun yltäneitä videokameroita, jossa myynnin vetureita ovat action-kamerat.