Suurin osa kuluttajista kokee vaikeuksia käyttäessään uudentyyppisiä älylaitteita. Kaikkiaan 83 prosenttia on kohdannut ongelmia muun muassa fitness-rannekkeiden, älykellojen, autojen viihdejärjestelmien, verkkoon kytkettyjen kodin automaatio-, turva- ja valvontajärjestelmien sekä puettavien terveysteknologian laitteiden käytön yhteydessä. Nämä tiedot käyvät ilmi Accenturen globaalista kuluttajatutkimuksesta Engaging the Digital Consumer in the New Connected World.

Tutkimukseen osallistuneiden kuluttajien mukaan älylaitteiden suurimpia haasteita olivat, että ne ovat liian vaikeita käyttää (21 prosenttia vastaajista), niiden asennus ei onnistunut oikein (19 prosenttia) ja että ne eivät toimineet luvatulla tavalla (19 prosenttia).

Älylaitteen helppokäyttöisyys oli tutkimuksen mukaan tärkein ostopäätökseen vaikuttava kriteeri kaikissa ikäryhmissä ja maantieteellisillä alueilla. Sen mainitsi 33 prosenttia vastaajista. 29 prosenttia nimesi tärkeimmäksi kriteeriksi ”tuotteen ominaisuudet ja toiminnot” ja 22 prosenttia ”luotetun brändin”.

Tietokoneiden ja perusmobiililaitteiden kysyntä hiipumassa

Perinteisen kodinelektroniikan kysyntä osoittaa hiipumisen merkkejä usean vuoden nopean kasvun jälkeen. Kuluttajien ostoaikeet heikkenivät yhdeksässä tutkimuksen 13 tuoteryhmästä viime vuoteen verrattuna. Tutkimuksen mukaan muun muassa älypuhelinten, tablettien, kannettavien tietokoneiden, teräväpiirtotelevisioiden ja pöytätietokoneiden hankinta ei enää kiinnosta kuluttajia yhtä paljon kuin aikaisemmin.

Esimerkiksi älypuhelimen aikoo ensi vuonna ostaa 54 prosenttia kuluttajista, kun viime vuonna ostoa harkitsi 58 prosenttia kuluttajista. Ostoaikeiden lasku oli huomattava myös tablettien osalta: 38 prosenttia aikoo ostaa tabletin ensi vuonna, kun viime vuonna vastaava luku oli 44 prosenttia. Vastaavasti 36 prosenttia aikoo ostaa teräväpiirtotelevision tänä vuonna viime vuoden 44 prosenttiin verrattuna.

Tietoja tutkimuksesta
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä loka–marraskuussa 2014. Siihen osallistui 24 000 kuluttajaa 24 maasta, joita olivat Alankomaat, Australia, Brasilia, Espanja, Etelä-Afrikka, Etelä-Korea, Indonesia, Intia, Iso-Britannia, Italia, Japani, Kanada, Kiina, Meksiko, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Saudi-Arabia, Tšekki, Turkki, Venäjä, Yhdistyneet arabiemiirikunnat ja Yhdysvallat. Kunkin maan otos vastaa sen tyypillisiä Internetin käyttäjiä, ja vastaajat edustavat eri ikäryhmiä 14-vuotiaista yli 55-vuotiaisiin. Tutkimuksessa kartoitettiin vastaajien asenteita, odotuksia ja käyttöä digitaalisten laitteiden omistuksen, sisällön kulutuksen, laajakaistaliittymien rajoitusten, tietoturvan ja esineiden internetin osalta.