Ericssonin ennuste hahmottelee TV- ja media-alan kehittymistä seuraavien kuuden vuoden aikana. Ericssonin mukaan TV-markkinoiden koko vuoteen 2020 mennessä on 750 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Ericsson ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä kehittyneillä markkinoilla kuten Länsi-Euroopassa ja Yhdysvalloissa:

  1. Verkottuneesta yhteiskunnasta tulee totta. Esimerkiksi television katselukokemus muuttuu, kun verkossa on 15 miljardia videota käyttävää laitetta. Mobiililaajakaista on olennainen osa elämää kaikkialla ja tärkeä, elämää helpottava apu kehitysmaissa.
  2. Verkkosisällön ja -palveluiden niputtaminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia liiketoimintaan. Kuluttajat arvostavat yksinkertaisuutta ja yhtä laskua. Laajakaistan kohdalla on kuitenkin mahdollista erotella laajakaistayhteys ja verkossa kulutettava sisältö toisistaan.
  3. Nettivideopalvelut ovat kaikkien saatavilla. Nettivideopalveluiden (OTT, over the top) jakelusta tulee kaikille TV-palveluntarjoajille ja TV-sisällön omistajille sopiva tapa tavoittaa kuluttajat ja parantaa vakiintuneita jakelualustoja.
  4. On-demand-palvelut tulevat tasavertaisiksi suorien lähetysten ja perinteisen television kanssa.Kuluttajat arvostavat on-demand-palveluiden käyttömukavuutta, ja on-demandin käyttö nousee 50 prosenttiin TV:n kokonaiskulutuksesta.
  5. Uudet tulokkaat kasvattavat investointeja. Laajakaistakapasiteetin kasvaessa, kattavuuden parantuessa ja verkkoon yhdistettyjen laitteiden määrän lisääntyessä vahva laite- tai sosiaalinen ekosysteemi voi nousta merkittäväksi TV-toimijaksi.
  6. TV-markkinoiden tuotot kasvavat 750 miljardiin Yhdysvaltain dollariin viime vuoden 530 miljardista dollarista. Voittojen jakautuminen kuitenkin muuttuu sisällön omistajien, jakelijoiden, TV-palvelujen tuottajien ja verkontarjoajien välillä erityisesti siksi, että brändit panostavat markkinointiin.

“Totutut kaavat TV-alalla ovat muuttumassa. Tulevaisuus ei ole varma, mutta suunta ja trendit ovat selkeitä. Olemme yhdistäneet laajan TV-markkinoiden ymmärryksemme ja asiantuntijuutemme kattavaan kvantitatiiviseen tutkimukseen auttaaksemme asiakkaitamme kohtaamaan haasteet ja tarttumaan mahdollisuuksiin ja siten palvelemaan mahdollisimman hyvin kuluttajia tällä nopeasti kehittyvällä alalla”, sanoo Ericssonin Support Solutions -liiketoimintayksikön johtaja Per Borgklint.

Ericssonin näkemys TV- ja media-alan tilasta vuonna 2020 perustuu yli kuuden kuukauden tutkimukseen sekä sisältää tilastollista dataa ja yksilöille, kohderyhmille, alan toimijoille ja kuluttajille tehtyjä yksityiskohtaisia kyselyitä ja haastatteluita.

 

Katso Ericsonin NAB-esitys  TV:n tulevisuuudesta: http://www.youtube.com/watch?v=zBjqWz5X5Rs&list=UUYaPuN9wvwP8gXUUezdvSUQ